Departament de Valencià

• Valencià II.
  • Literatura universal

Teatre a la Torreta

El passat 17 de maig, ens van convidar a explicar a la cadena Ser algunes de les activitats teatrals que estan organitzant-se al centre en motiu del 25é aniversari del grup Quemarropa. En concret, vam parlar del grup Teatreta, que s’estrena a la marató de teatre amateur del 18 de maig al Gran Teatre. Si voleu veure’ls, podreu fer-ho el 25 de maig a les 20:30 al saló d’actes del nostre institut. Representaran uns fragments d’obres de Federico García Lorca. No us ho perdeu.

Per altra banda, també vam parlar de l’obra de teatre on participa el robot que han dissenyat i construït Pere Soriano, Juan Carlos Rico i Lluís Gomis dintre del Projecte d’Innovació Educativa sobre tecnologies disruptives. El mateix 25 de maig, podeu anar a La Tramoia a les 18:00 h a veure Lenny, una adaptació teatral del grup 1r ESO C d’un conte d’Isaac Asimov on un dels personatges serà interpretat per aquest robot.

Ja portem un quart de segle fomentant el teatre a La Torreta i hem de celebrar aquest aniversari com mereix. Us esperem amb molta il·lusió!

Àngela Girona, professora de Valencià

1.jpg 2.jpg

La Torreta de Babel

Selección 012Els alumnes de 2n PMAR tenen un programa de ràdio a Ràdio Jove Elx: La Torreta de Babel. S'emet dimarts alterns de 10:00 a 11:00. Volem compartir amb vosaltres el programa del 9 de maig perquè va ser un programa molt especial. Va comptar a la participació de professors i alumnes de cicles formatius. Fins i tot va vindre la directora del centre, Ángela Valverde, i el coordinador de l'FP dual, Antonio Quinto. Voleu saber què ens van explicar? Us sorprendreu del que són capaços de fer els alumnes dels cicles formatius de la Torreta. Sabeu què és l'FP dual? O la semipresencial?

Alumne guardonat pel Consell Valencià de Cultura

dones illustres

El nostre alumne Lluís Campello, de 2n de Batxillerat, ha sigut reconegut amb un accèssit al Concurs de Dones Il·lustres Valencianes que convocava el Consell Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana.

L'objectiu d'aquest concurs era que els alumnes escrigueren un assaig sobre una dona valenciana destacada i els dos grups de 2n de Batxillerat han participat amb els seus treballs sobre diferents activistes, científiques, polítiques i artistes. Lluís el va fer sobre Cristina Alcázar, l'actriu il·licitana, i és un dels tres premiats de tota la Comunitat Valenciana.

El 15 de desembre es lliuraran els premis al saló de plens del Consell Valencia de Cultura situat al Palau Forcalló de la ciutat de València.

Volem editar una xicoteta publicació on tots pugueu llegir el text de Lluís, així com la resta de treballs, i que es puga llegir des d'aquesta pàgina web o prestar a la biblioteca. D'aquesta manera, convidem a tota la comunitat educativa a descobrir les aportacions de dones tan rellevants com Manuela Solís, Amparo Iturbi, Pilar Soler i Miquel, Elena Just o Concepción Aleixandre.

Àngela Girona, professora de Valencià.

8 de març, Dia de la Dona

Selección 036

Persones, éssers humans amb la millor capacitat mental de qualsevol espècie que existisca al món, però en ple selgle XXI, encara hi ha persones que no són capaces d'obrir eixa capacitat mental per a respectar les dones, per a no amollar micromasclismes i -potser- arribar a haver-hi violència verbal o física contra elles.

De veritat que els homes no s'adonen d'esta injustícia?

Estic farta d'escoltar gent de la meua edat dir: “mai seré un masclista; vinc d'una dona”. Però, a la mínima que una xica els diu NO, salten amb insults ofensius cap a ella.

Vivim en una societat amb ideologies retardades, que fan que les dones: iaies, mares, adolescents i xiquetes visquen amb por, que tinguen por d'eixir una nit o tornar soles a casa.

Farta d'escoltar comentaris ofensius i masclistes cap a xiques perquè se'ls veu més del compte, però estos comentaris em fan encara més ràbia quan van d'una dona cap a una altra. Som nosaltres les que hem de recozar-nos, les que hem d'agafar les nostres mans i abaixar-los-les a tots eixos homes masclistes i explicar-los el patiment que pot fer un paraula, o un colp.

Tenim sort que en Espanya cada vegada hi haja més sensibilitat amb el fet que la dona puga ser emprenedora, que és la forta de la família, que pot carregar amb totes les seues obligacions sense queixar-se de res. I açò no és hembrisme, són ganes de viure, d'aprendre i -sobretot- d'avançar. Encara que ens queda molt per fer. No portem ni 3 mesos d'any quan hi ha 20 víctimes mortes a Espanya en el que portem de 2017.

Em fa vergonya quan als homes els cau la baba per una dona. Us diré una cosa: darrere de tot això, segur que hi ha una gran persona per descobrir, que és on està eixa bellesa de veritat.

I, si els maltractadors pensen que són forts per pegar i deixar-los moradures; les vertaderament fortes són elles per aguantar tot eixe dolor i eixir d'això.

Si generalitzem en tot el món, crec que tenim un nivell altíssim de masclisme, països la cultura dels quals ja lliga aquesta faceta als xiquets, i haurien de deixar de tractar les dones com a draps. Les persones venim al món per a viure, per a cometre errades, aventures i decidir per nosaltres mateixes, perquè ningú podrà dir mai quan acaba o comença la nostra llibertat.

Espere que no tarden a crear una revolució, per a escoltar totes eixes dones sense embuts, contant tota eixa por i ràbia, cap al masclisme i la violència de gènere.

Nosaltres només volem igualtat i ells manar.

Mª Pilar Juan Devesa. Alumna 2n ESO PMAR